Annas hälsoblogg! Idag bjuder jag på detta! Varsågod! Kramen!

Hej du fina läsare! 

Vad god och nyttig mat kan inspirera och göra så gott för kropp och själ! Håller du inte med mig? Jag älskar att äta nyttig mat med goda lätta såser till! Nyttig mat behöver inte vara “tråkig” mat! Jag blir både pigg och glad! Idag vet man ju hur mycket kosten påverkar vår allas mående, lyssna på vad din kropp är behov utav…Ibland äter vi istället för att fylla på med vätska för vi är sugna på något…

Har du druckit tillräckligt med vatten? Piffa upp ditt vatten med isbitar, frysta hallon, gurka, citron, apelsin eller vad du vill som gör att ditt vatten ser gott ut då dricker du mer! Vi äter och dricker med “våra ögon” Gör det vackert! Det är du och din kropp värd! 

Här kommer ett väldigt nyttigt vegetariskt recept med få kalorier och med hög proteinhalt. Lika gott till vardagen som till fest! Variera bara vad du har till…Bra för kropp och själ! Vill du tillaga Butternutfalafel? Varsågod! Lite kul att använda pumpa i matlagningen! 

Det här behöver du:

Butternutpumpa ca 800 gram

Rapsolja 2 tsk

Vitlök 2 -3 st klyftor

1 stor rödlök 

1 tsk rapsolja

Kikärter, konserv 2 förpackningar avrunnen…

Spiskummin 1-2 tsk 

Ev koriander, malen 1-2 tsk

Chilipeppar valfri mängd beroende hur stark du vill ha det. Ca 2 tsk

Persilja-Blad eller torkade. Ett knippe eller 2 tsk torkad.

Grekisk yoghurt light-Fettfri med 10 procent protein. 

Citron 1/2 st

Vitlök 1-2 st pressade

Sallad, blandad med valfria grönsaker

Så här blev dem efter gräddningen. Det är ganska kladdigt när man ska klicka på dem innan du lägger in dem i ugnen. Det ska vara så. Tycker du att de är alldeles för lösa i konsistensen så lägg i lite havregryn eller ströbröd. Jag gjorde det inte…

-Sätt ugnen på 200°.

-Skala och tärna pumpa och lägg på en ugnsplåt tillsammans med oskalade vitlöksklyftor. Ringla över 2 tsk olja och smaksätt med salt och peppar. Blanda runt och tillaga i ugn tills bitarna är gyllene, ca 30 min.

-Skala och skiva lök. Hetta upp 1 tsk olja i en panna och stek löken några min tills den mjuknat.

-Lägg pumpa, skalade vitlöksklyftor, lök och avrunna kikärter i en matberedare och mixa till en grov massa. Blanda ner torra kryddor, hackad chili, (koriander) och persilja och forma 12 bollar. Lägg på en bakplåtspappersklädd plåt och baka i ugnen ca 20-30 min.

-Blanda yoghurt med pressad citron och pressad vitlök. Smaka av med salt och peppar.

-Servera falafeln med sallad och sås.

-Tips

För en matigare måltid, servera i pita-, liba- eller tortillabröd.

Så här blev resultatet! Visst ser det gott ut? Välj som sagt valfria grönsaker och du kan även ha med ananas eller frukt!

Smaklig måltid! Mums!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *